** Beautiful Life With U **

:: Internet Mugging Via Online Banking ::

Sejak akhir-akhir ni..sungguh famous dan hangat email yg berbaur penipuan. Ia melibatkan penipuan wang ringgit..mereka2 ni telah menyalahgunakan kelebihan dan kecanggihan teknologi IT/siber. Tidakkah mereka sedar bahawa penipuan dgn cara begini juga merupakan dosa besar walaupun ianya tidak dilakukan secara terang-terangan. Cara mereka sungguh licik dgn mengelirukan mangsanya dgn sesuatu yg meyakinkan. Sebagai pengguna internet, kita juga harus ada ilmiah dan peka dgn keadaan semasa selain drp berhati2.

Baru-baru ni, byk email yg saya terima drp bank-bank terkemuka di negara kita. Email yg diterima nmpk real kerana ia dtg drp domain bank2 itu sendiri cthnya security@maybank.com, rhbbank@rhb.com. Interface dan logo yg digunakannya juga mirip dgn bank2 berkenaan. Ini membuatkan kita menganggap email tu dtgnya drp bank tersebut. Pulak tuh title email tersebut tertera perkataan 'important message'. Mereka telah mengelirukan mangsanya dgn isi kandungan email yg menyuruh mangsa utk log in personal online banking mereka. Cth2 isinya:

- we are doing support maintenance recently, pls log in to your account to retrive and activate back your account.
- you get a new message from your secure mailbox. pls log in to read your message
- Someone has transfer money to your account. To accept & check your account pls visit internet banking.

Mesej-mesej ni diikuti dgn 'phishing scams url' di mana bila anda klik..page berkenaan xada sangkut paut dgn bank tu walaupun mereka telah menggunakan form seakan2 bank tersebut. Page tu memerlukan mangsanya menaip username dan password mereka. Kalo seseorg yg x fikir panjang sure diaorg akan terus log in. Lps tuh alamatnya babailaa..org2 yg xbertanggungjawab ni akan menggunakan data2 yg diberi utk memanipulasikan akaun anda. Pada masa tuh nasi da jd bubur.

Jika anda dpt mesej sebegini dan rs ragu2 anda bole telifon customer careline bank anda utk memastikan email atau url itu benar2 sah. Mereka hanya memilih anda secara rawak mmg ada kebetulan anda mempunyai akaun drp bank tersebut. Apa2pun..dunia skang org akan lakukan apa shj demi wang dan dpt kesenagan dgn mudah. Saya hanya berkongsi info dan xmau ada yg tertipu..jika dpt email sebegitu delete ja...utk info lbh lanjut klik di sini

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin