** Beautiful Life With U **

:: Kes H1N1 ::

Sejak akhir2 ni, virus H1N1 merupakan kes yang semakin popular dan cepat menular di serata dunia. Setakat ni telah byk kes yang dilaporkan berlaku di Malaysia. Kalo tgk didada akhbar byk gak sekolah2 yang telah ditutup utk menangani masalah ni. Napa saya sibuk cita psl isu ni..huhuhu xsangka dlm saya dok godak air kopi utk abg n abg plak tgh tgk buletin utama tv3, terkejut & terkedu saya bila dengar nama sekolah saya disebut-sebut. Eh betulkah SK Subang Bestari, Shah Alam ni. Masya-Allah mmg betullah sekolah saya da terdapat wabak ni. Seramai 15 pelajar yang telah ditahan kerana mengalami gejala influenza jenis ILI. 

Ishh..ishh saya pun xtau plak (apa punya cikgulaa), yg saya tau mmg ada satu kelas 5 Lotus telah tutup tp xtau plak mmg da ada kes. Sejak kebelakangan ni mmg byk pelajar dok demam, batuk & selsema..guru2 pun da diarahkan utk memberikan mask kepada pelajar2 yg xsihat ni. Sesiapa pelajar yang demam, kami srh ibubapa depa dtg amik anak mereka. Patutlah siap ada badan H1N1 ditubuhkan kat sekolah & guru besar serta penolong kanan pun busy. Mmg ketinggalan zaman betulla saya ni. Kalo xtgk tv tu xtaulaa saya sekolah tu da ada kes. Saya ingat depa semua ni demam biasa xda plak dgr cikgu2 lain dok kecoh psl benda alah ni. Tapi sebelum tu adalaa saya dgr sesetgh cikguni risau psl cuti pertengahan tahun bln 5 aritu ramai murid-murid yg pi melancong kat oversea terutama australia tuh. Nampaknya kebimbangan tu mmg berlaku. Nasib baik saya xda ngajo darjah 5 dan kelas2 yang kat bangunan baru tepi padang tuh. Tapi kerisauan tu tetap ada. Siap abg cakap sekolahnya xnk tutup kaa? Kalo tutup pun bagus gak hehehhehe.

Abg siap berseloroh ngan saya nak kuarantinkan saya kat umah ni. Abg ckp nanti saya tido kat luar bilik..sabo jalaa. Kawan2 doakanla semoga wabak ni xmelarat kat cikgu2 plak (termasukla saya ni). Lepasni saya kena berhati2 dan jaga kebersihan. Nampaknya saya kena study byk2 ttg gejala ni for protection & prevention psl gejala ni merebak melalui udara. Tu yang bahaya psl xnmpk. Lps ni saya kena pki mask gak laa n then selalu cuci tangan. Harap2 segalanya dipermudahkan & dihindari drp malapetaka ni.Amin..

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin