** Beautiful Life With U **

:: 1st Experince Of Surgery ::

Alhamdulillah saya telah selamat menjalani surgery biarpun sblm ni berasa cuak hanya Tuhan sj yg tau. But i try to calm down and do it for my own good and also for my family. Ni adalah 1st experience..mlm sblm tu sy berpuasa n dlm pkl 6.30 pg dah gerak ke hospital. Sesampai di hospital tukar baju n dgr consult from doktor. Saya 1st patient wanita kat situ..sejuk satu badan toksah dok cita. Abg yg byk cool down kan saya n ajak sembang. Pi kuar masuk toilet toksah ckplaa bapa kali. Lama jugak saya nk tggu operation saya bermula walaupun sy org ke-3..dlm pukul 11.00 ada nurse tu pggl..abg plak nk ikut menemani sy..tp nurse tu ckp "i will take care of ur wife". So saya pun sempat peluk n cium abg rs sayu seh..family semua pun da tipon sy sebelum tuh..yerlaa kita xtau mgkn tu ka kali terkahir kita berpisah...

Sebelum Surgery
Saya di bawa masuk ke dewan bedah..nurse tuh bole ckp "awak takut x nk ikut saya pi mana ni". Sesmpi di situ..seram sejuk saya dibuatnya. Semua nurse tgh bersiap sedia utk buat preparation lengkap..saya plak perlu baring di atas tmpt yg disediakan. Huhuhu korang tau tetiba ja kaki saya menggeleter..selawat & zikir xpernah lekang dr mulut saya. Saya ingatkan depa bius saya diluar tp tidak..tu yg kecut perut saya dibuatnya apabila pi dewan bedah dgn nmpk segala mcm perkakas yg tajam dsbnya. Yg saya perasan ada 2 nurse india tgh sibuk amik tekanan darah n bukakan baju sy skit serta psgkan alat pernafasan..srg doktor bius ni tgh nk injek tgn saya dgn ubat anesthesia.
Saya : sakit ka x..
Doktor bius : isshhh sakit, pernah x awak kena injek?sakit x?
Saya : xdala sakit sgt
Doktor bius : tapi kali ni mmg sakit sgt
Saya cuba buat xendah doktor tuh cakap..sabo jalaa. yang member doktor srg tuh ckp jgnlaa mainkan patient camtuh. Mula2 doktor tuh enjek tgn kiri..lps tu napa x jd dia enjek tgn saya belah kanan plak.
Saya : Napa doktor enjek byk kali?
Doktor bius : ni kira oklaa saya enjek 2 kali da bole kena. Ada org tuh smpi 4-5 kali tau
Slps tgn kanan sy sdh berjaya dienjek, doktor tuh cuba masukkan paket air tuh tuh..time tuh saya dgr doktor ckp " ok ready semua"...dlm hati saya eh da nk mula ka operation saya pun lum pengsan lg ni. Tp saya xtutupkan mata saya..tp saya da nmpk lampu bedah n kaw. persekitarannya bergerak2 menjadi dua..mcm berpinar....n seterusnya saya xsedarkan diri...saya pun xtau bila masa saya tutupkan mata.

Selepas Surgery
Hampir 2 jam oepration saya (lama kan),tiba2..saya terdgr nurse pggl nama saya...try kejutkan saya. Saya plak bukak mata dlm keadaan mamai lg..berat ssgh kepala saya, mata saya still nk tutup lg..org pun saya msh nmpk kabur lg. Kuat sggh ubat tuh..tp saya da mula skt pada pusat tmpt dimana telah ditebuk oleh doktor..itulaa tmpt 1st yg saya rs n plg sakit..spt mencucuk n pedih. Saya cuba utk menggerakkan badan n bgn pun terasa sakit. Saya nmpk abg dtg ke arah saya..tp muka abg xclear..abg cuba katakan sesuatu..n ketika itu juga sy dgr doktor sedang mengatakan sesuatu pd abg...tp masa tu sy msh lesu xbermaya. Saya pun dpt rsnya ada air mengalir drp mata saya & saya cuba kesatkannya. Mmg satu tindakan yg xdijangka. Saya msh lg bernafas menggunakan alat pernafasan..dan seketika tgn kiri saya rs tertekan dek kerana alat tekanan darah. Doktor berusaha utk sedarkan saya supaya saya cuba bukakan mata. Sememangnya ketika itu saya rs sgt xselesa..kepala pun sudah pusing.

Recovery Unit
Slps saya sedar sepenuhnya, saya ditempatkan di recovery area. Saya cuba bgn utk tukar katil..Ya Allah tuhan saja yg tau..perut saya da pedih..lapo pun ada. Saya mintak minuman kat nurse tuh..yerlaa drp smlm saya puasa xmkn apa2 lg. Abg plak tiada..mgkn abg tgh ada hal. Semua pelawat yg ada disekitar sy cuba membantu saya utk duduk n minum. Walaupun da minum milo & mkn biskut sy still lapo. Saya xberani nk tgk tmpt yg dioperate..apa yg pasti mereka pakaikan saya pad..heran gak saya. Huh kepala saya masih pusing..semuanya serba x kena. Saya dpt rskan tekak sy sakit mgkn kesan alat pernafasan yg msk ke trakea sy. Sy rs pedih mgkn luka skit kot. Kekdg saya dpt rskan dada & tengkuk saya sakit spt lebam. Mgkn kesan mereka mengangkat sy ke atas katil bergerak slps operasi kot..mmg terdapat kesan merah..mgkn terlalu berat sgt saya ni...smpi mereka terpaksa menggenggam sy dgn kuat.
Abg pun smpi di tmpt saya..dgn membawakan makanan pd saya..tp xda satu pun saya abiskan perut lapo tp xtau napa saya xlalu. Rasa nk termuntah n loya2 pun ada. Nurse tuh srh saya bangun, berjalan & buang air kecil sblm discharge. Kalo x saya akan ditahan disitu. Saya xnk dok hospital..sy cuba gagahkan diri saya utk bangun..tp xbole rs ngilu n sakit.

Time to Discharge
Saya tgk da ramai patient yg lain sudah keluar hospital.....tmpt pun da jd sunyi..so saya harus kuatkan diri saya utk bangun..lgpun sy rs nk terkucil. Huh Tuhan sj yg tau camna rasanya..abg xda psl sedang settlekan bayaran hospital n amik ubat. So saya gagahkan diri utk bngn psl saya da xrs selesa..sy bgn perlahan2..payahnya nk pijak akaki ke lantai psl katil tu tggi. Time saya berdiri nk berjalan, saya rs cam terhuyung-hayang..mujur ada nurse disitu srh saya berhati2 n duduk dulu. Psl kesan ubat tuh still ada lg. Saya try sekali lg dan meminta nurse tuh mengambilkan segala pakaian saya utk ditukar. Di bilik air saya nmpk 2 kesan jahitan..satu dipusat & dibawah ari2. Saya nmpk perut saya menggelembung..nurse ckp doktor masukkan gas ke dalam perut supaya ada ruang takut nanti organ dalaman lain tercedera sewaktu operation. Nurse ckp..ia mengambil ms sehari utk buangkan gas @ angin di dalam perut saya tuh. Setelah semuanya selesai dan saya pun nk kuar hospital..tetiba saya muntah dgn banyaknya..spt air. Mgkn air bius tu kot..psl saya minum air skit ja. Skali lg doktor srh berehat n xbole pulang..hampir nk dkt pkl 5 baru kami berdua pulang..itupun saya berjalan xkuat n xbole laju..da mcm org baru lps bersalin plak.

Di Rumah
Sesampai dirumah..sy still rs lapo tp sy xlarat n still nagntuk so saya tido kembali. Bila bangun ja saya rs loya n asyik sendawa. Saya muntah utk kedua kalinya. Saya pun cuba utk lihat bekas operate saya..terkejut saya bila saya tgk ada 2 bulatan lebam yg bsr dikiri & kanan perut saya..warna merah kebiruan..normalkah???xpalaa esok saya cuba utk tipon doktor. Saya tgk pad pun darah sdh kurang. Abg ajak saya mkn tp saya takut nanti muntah blk..tp abg pujuk saya spy perut xkosong. Mak pun ada tipon saya..mcm2 pantang yg mak srh saya buat..kedengaran sedih suara ibu..tp saya tahankan diri saya utk tidak nangis n lemah didepan mak. Saya xnk mak risaukan saya. Di rumah juga saya cuba tidak mau menyusahkan abg dgn cuba bangun n buat sesuatu sendiri biarpun mak & abg xbg. Tp saya x betah utk baring n duduk sj. Skang ni pun saya da mcm org lps bersalin pki baju sejuk, stoking dsbnya

Terima kasih kepada semua yg telah membantu & memberi sokongan. Diharapkan saya cepat2 dpt pulih n dapat kerja semula seperti biasa. Walaupun keputusan operation ini tidak memberangsangkan..saya redha. Mgkn saya salah seorg yg telah dipilih oleh Tuhan utk menghadapi dugaan seperti ini. Satu keistimewaan yg telah ditarik utk menjadi seorg wanita sebenar. Abg ur are the great coz u still want to live together with me.

8 comments:

ko wat lapscorpy (btul ke subytan aku ni?) ke farah?...smoga sumenye berjalan ngan lancar lepas ni ye...Aminn.. kuatkan smgt..jgn putus asa...rajin2 mkn ubt ye....

bila ko citer psl bilik operation, aku plak takut...teringat ms kena czer dulu...ni yg mcm fobia nk dtg smula nie :(...

Stil mabuk lagi ke ni? Semoga cepat sembuh...

kene rajin bergerak,pelan - pelan je tapi bukan bergerak utk buat keje...just 4 blood circulation je. Kalau ko tak bergerak, takut ade blood clot. Bahaya.

Take care. Love to ask u more...maybe later in private lah kot.

a'ar ko wat Laparoscopic ke farah???
sakit tak???
aku pun sepatutnye kena wat tp aku tak wat2 lg...sbbnye check up pun dah tak gi ...
hehhee....

operate apa farah? takutnyaaa...rasa lagi seriau dari kite kena c-sect dulu.

awak jaga diri ye. risau la pulakk...

wat laps & dye eh? kenapa?

get well soon..jaga diri baik2...jgn buat keje berat :)

hrp2 ko cepat baik k... ish.... takut la plak bile ko crite pasal operate nih... aku dulu pn operate time bby aku ni nk kuar.. tobat la, pahni x nk operate lagi.. pe2 pn, jaga diri elok2 k.. jgn wat keje berat...

tq semua kengkawan..alhamdulillah saya da beransur pulih..cuma luka jahitan masih lum tertutup rapi..lebam pun da krg..n darah juga semakin krg. Sy pun da bole jalan sana sini..cuma bila dok lama sgt..perut rs sakit. Minggu depan saya akan ada follow up dgn doktor lg. Nurse pun ada call pg td tny perkembangan. Tq skali lg

Dr jahit eh? tak gam? kalu gam lg kemas + cepat baik rasanya...apapun, take care...jaga makan tau.

Blog Widget by LinkWithin