** Beautiful Life With U **

:: Frankfurter Bread ::

Untuk minum petang kalini..saya buat sejenis roti..iaitu roti sosej @ roti hot dog/frankfurter. Esok pun breakfast bole mkn lg xyah nk buat benda lain ;). Lama da xbuat roti..lagipun tepung roti yg saya beli dulu masih ada bakinya. Tepung roti ni x boleh simpan lelama..plg koman pun 6 bln..ssh nk cr tpg roti kat supermarket laa ni..ni pun saya beli kat kedai pembekal kek & roti. Sejak jd member kat situ jalaa tmpt saya slalu beli disamping dpt harga yg murah. Arituh saya buat roti lilit sosej kalini saya buat stail apa yerk namanya..ntahlaa. Kalo kat kedai mau harganya sebiji rm 2++ - rm3. Saya mkn satu pun da bole kenyang..psl mmg besar. Abg mmg suka kalo saya buat roti..cam mexican bun ka kiranya xdalaa mkn benda yg sama ja tiap kali sarapan atau tea time. Tapi kita yg nk buat nilaa take time skit..psl roti kena diuli lama..n berulang2 kali.

Cerita psl resepi roti ni..saya dpt drp pelbagai sumber akhirnya saya olah dan edit mengikut citarasa saya & abg..maka jdlaa ni resepi saya sendiri. Resepi dohnya ni bole gak nk buat roti bun biasa. So ni saya nk kongsi resepi ni bersama korang semua :

Resepi Roti Sosej (12 biji)

Bahan A
1. *320 gm tpg roti
2. *80 gm tepung kek/ superfine flour
3. *1/2 sudu bread improver
4. *2 sudu susu tepung
5. *4 sudu gula halus
6. *1 sudu kecil garam
7. 1 sudu dough softener
8. 1 biji telur (dipukul sedikit)

- Bhn yg bertanda '*' perlu di ayak (utk dptkan tekstur yg halus)
- Satukan dgn dough softener & telur. Gaul rata

Bahan B
1. 1 sudu gula
2. 2 sudu yis kering
3. air suam (xtau bp ml agak2 da bole jd doh)

- Satukan gula & yis di dalam air suam. Kacau
- Masukkan skit demi skit ke dlm bhn A

Bahan C
1. 60 gm shortening

Bahan D
1. 12 ketul frankfurter chic (direndam dlm air panas skjp & dikeringkan)

Bahan E
Sos cili, sos tomato, pizza seasoning, lada sulah, lada hitam, garam (disatukan semua), mayonis & keju mozarella

- Apabila bahan A & B telah sebati campurkan shortening.
- Uli sehingga doh lembut dan x melekat pd tgn. Jika doh keras tmbhkan air dan jika doh lembik tmbhkan tpg lg. Uli doh selama 20 minit dan rehatkan di tmpt yg tertutup @ tutup dgn tuala lembap sehingga dia naik 3x ganda. Boleh juga ditutup & diletakkan dlm peti ais semalaman.
- Tumbuk & uli kembali utk buang angin yg terkumpul selama 10 minit. Bahagikan kpd 12 bhg dan rehatkan kembali selama 30 minit.
- Slps tu tumbuk & uli lg doh2 kecil tu dan sedia utk di gelek. Taburkan tpg supaya x lekat.
- Amik satu ketul bahan D dan gulungkan. Pastikan sosej ngam2 & ditutupi oleh doh tu.
- Bhg yg dikepilkan diltk dibhg bwh dan kerat kpd 10 bhg (jgn dipotong hingga putus)
- Tekniknya..tolak ke kiri & ke kanan berselang-seli. Panaskan oven terlebih dulu 170
- Sapukan sosnya, letak mayonis & taburkan keju (lg byk keju pun sodap)
- Biarkan kembang seketika (dlm 10 min) sblm dibakar selama 20-23 minit. Pastikan loyang disapukan butter skit
- Slps msk sapukan butter pd roti utk mengekalkan & melambatkan proses kekeringan. Roti akan tahan kelembutannya.


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hah..nmpk cam byk bahan n rumitkan..tp sebenarnya xdalaa gitu. Kalo nk lg mudah bole start dgn buat bun manis/kosong. Okla kat sini saya nk bg skali tip-tip utk dptkan roti yg lembut :

- Saya campurkan dgn tpg kek/superfine kerna penggunaan tpg roti semata2 akan menyebabkan roti kenyal dan liat skit
- Bread improver digunakan utk membantu dlm proses pengembangan manakala dough softener utk melembutkan doh.
- Gula & air suam membantu yis lbh aktif tp jika yis terkena garam akn membantutkan pengaktifannya.
- Pengunaan shortening drp butter dpt melembutkan lbh roti dan putih
- Roti yg lbh lama diuli dan naik dpt membuatkan roti lembut lbh lama (better guna bread machine tp sy xda pun lg)
- Pembakaran roti biarla dgn suhu yg sederhana & lama

Semoga info yg saya bg berguna kpd yg ingin blajo n mencuba. Orait ;).

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin