** Beautiful Life With U **

:: Kek Kukus Asam Manis - Haw Flakes ::

Harini saya buat kek untuk mak..ni pun dik pi cakap mak teringin nak makan kek ni. Normallynya time raya nenek & makcik saya suka buat kek ni. Memandangkan esok 02/04/2010 adalah harijadi mak..so saya akan mengabulkan keinginan mak tuh. "Selamat Harijadi mak yg ke 49"..kak yong buat kek ni dgn penuh kasih sayang utk mak. Hujung minggu ni kami akan pulang ke kg..so dptlaa kami berkumpul meraikan hari ulang tahun mak. Cerita psl asam ni..teringat waktu kecik2 dulu slalu gak mkn..tp skang ni cam xfamous plak. Saya xtau pun dulu nama asam ni haw flakes..boleh buat kek rupanya. Ok, kita check it out resepi yang saya buat utk mak saya ni....

Resepi Kek Kukus Asam Manis - Haw Flakes

Bahan-bahannya :

1. 1 cwn butter
2. 1 cwn tpg gandum
3. 1/2 cwn gula
4. 1/2 cwn susu pekat manis
5. 1 cwn biskut marie atau nestum (dikisar halus & diayak) **sy gunakan nestum psl baunya sodap
6. 1 sudu baking powder
7. sedikit esen vanila
8. 4 biji telur ( diasingkan kuning & putih telurnya)
9. pewarna (mengikut citarasa) **sy gunakan warna kuning & hijau
10. 3 bungkus asam haw-flakes (bole juga digantikan dgn prune,cip coklat, jem dsb)
11. 1 sudu ovalett

Cara-caranya :

- pukul butter & gula sehingga kembang selama 10 minit pd kelajuan max
- masukkan putih telur sedikit demi sedikit sehingga kembang diikuti pula dgn kuning telur
- masukkan ovalett, esen & susu pekat
-slps sebati, masukkan pula baking powder, serbuk biskut marie atau nestum dan akhir sekali tepung. Putar sehingga sebati. (adunan akn menjadi agak pekat & kental utk memudahkan proses sapuan)
- Kemudian bahagikan kpd dua bahagian sama rata. Campurkan kedua2 adunan tadi dgn pewarna yg telah dipilih.
- Sblm tuh, panaskan kukusan serta lapik loyang dgn kertas serta griskannya dgn sedikit butter
- Proses ni memerlukan kesabaran & mengambil masa yg lama utk membuatnya. Boleh buat lapisan nipis2 spt kek lapis srwk tuh (sy pun msh fail buat kaedah ni) atau kalo nk cpt abis...lapisannya bolelah dibuat tebal2 (yg ni ok tp kena asah bakat lg psl lapisannya msh lum sekata dgn cantik)
- Sapukan rata serta bubuh haw flakes di atas lapisan itu. Kalo nk sedap bole susun rapat2 asamnya
- Kukuskan setiap lapisan selama 5-10 minit. Slps tu, biarkan seketika sejuk sblm melakukan lapisan seterusnya. (takut asamnya boleh tertanggal & membuatkan sapuan lapisan tidak rata)
- Ulangi langkah diatas sehingga adunannya habis

Resepi ni juga boleh dibakar..tp saya belum berani mencuba krn takut hangit bahagian bawahnya psl beberapa kali kuar msk oven. Kukus saya rs lebih sedap & moist.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin