** Beautiful Life With U **

:: Penangan Black Pepper & Sweet Sour::

Seperti biasa bila mood rajin melanda mcm2 benda kita nk buat..pulak tu dlm proses menghabiskan qada' puasa..sungguh menyelerakan hingga xsabo nk menjamu selera. Kalini majoriti masakan saya bertemakan black pepper..ceh main tema2 plak. Bukan apa skang kl musim hujan so penangan black pepper ni bole memanaskan badan. Selain tu, kepedasan dia tetap ada, kalo xpedas xselerala nk mkn. Menu yang disajikan..chicken grill with black pepper sauce dan daging msk black pepper. Actuallynya saya buat blcak pepper sauce tuh dulu..lps tumis daging masukkan n tambahkan air skit. Msk hingga pekat kuahnya...hah da siap 2 resepi skaligus, ni kira 2 in 1 la. Manakala utk chic. grillnya..saya perapkan dgn pepper serta sedikit gula serta madu utk dptkan tender meat. Lps tu saya tanamkan garlic kat ayam tuh..bg lbh aromala konon

Black pepper sauce :
- sedikit butter
- bwg bsr kuning & garlic dicincang
- stock ayam
- black pepper grounded, lada sulah & seasoning
- sedikit garam & gula
- sedikit tomato sauce
- kicap soya manis & kicap pekat
- sos tiram
- tpg gandum @ jagung
- air agak2 (mengikut kepekatan yg diingini)
- apalagi bahan yg dirasakan perlu
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Tutup kisah black pepper kini beralih pulak ke sweet sour. Almaklumla arituh musim demam..tekak ni teringin benda yg msm2 skit. Boleh tahan saya ni sakit2 masih berselera lg bab2 mkn hehehe. Kalini saya buat sotong masak ala2 paprik tp bkn paprik. Ntahlaa saya pki tibai ja bhn2nya utk jd kelainan asal rs sweet sour tu ada. And then saya buat pari masak asam pedas..xsah kalo xda pedas dlm mskan ni. Huh akhirnya complete gak..bak kata org pucuk dicita ulam mendatang..hahhaha.

2 comments:

sedapnyer gambar tuuu...lapar lak rasa, aku ni peminat asam pedas...lama tul tak makan asam pedas...

samalaa syah selain drp msk lemak cili api & msk merah...asam pedas gak favourite aku. Tapi laki aku ni kalo ada pari baru aku leh buat asam pedas kalo x aku srg ja laa yg mkn.

Blog Widget by LinkWithin