** Beautiful Life With U **

:: Bihun Tom Yam ::

Sepertia kebiasaan..slalunya time2 weekend ni laa saya dpt memsk2 yg sedap2 skit..psl byk waktu utk berperang di dapur heheh. Lgpun teringat tom yam yg saya mkn kat phuket arituh..tp saya buat xlaa sesedap tom yam kong tuh. Normally buat tom yam saya suka yg warna merah letak cili kering n cili api..ada org buat kuahnya putih. Saya kalo xmerah..xngancam plak psl cam xpedas plak..maklumlaa kalo org da suka mkn pedas ni..kalo xda masakan yg xpedas jd xnikmat mknnya heheh. Rsnya ramai yg tau cara2 buat tom yam ni..ada sy baca kat internet depa bubuh santan, ada yg ltk pes udang, fish sauce..air rebusan udang n mcm2 style lg. Terus terang saya lum cuba lg cara2 tuh..xtaulaa apa rsnya. Yg pasti time sy mkn kat phuket tuh..tom yam kung (shrimp soup) selain drp sedikit santan cair @ susu sejat..sy tgk rsnya msm2 limau (pekat) drp asam jawa..lps tuh dia ltk byk lengkuas(galangal) dan daun sup (cilantro/coriander)...yg lain bhn2 biasala. Mmg kicklaa mmg saya xpernah rs tom yam sesedap tu lg. Org buat tomyam biasanya xtumis pun..tp saya da biasa tumis dulu..kalo buat sup pun sama. Main belasah jaa. Lagipun skang kat kedai da ada kiub tomyam..lg mudah.

Nila hasilnya..hujan2 ni sodap plak dimkn panas2ni. Jiran sebelah kak ani ada bg laksa..boleh la saya balas blk dgn bihun tom yam ni. Abis cerita..

4 comments:

huhuhu...jgnla ltk santan... xsdp!!!!!!!... kat sabah ni,majoriti tomyam ltk santan...huhuhu

ya kaa nana..tgk gak tukang msk yg buat kot. Time aku mkn kat phuket tuh, mmg style thai msk tom yam kung ltk santan @ susu sejat. Mmg sedap plak aku rs..tulaa 1st tom yam yg aku rs sodapppp. Tp depa ltk skit jalaa..cair jaa xdalaa smpi cam da msk lemak tuh. Kat srwk sana santan nya terover kot ;p

aku pernah la try buat tom yam letak santan...huhuuu, x sedap...sebab mungkin aku yang tak reti nak masak tom yam bersantan. Tapi kesan dia besar dalam hidup aku...Sejak pada tu aku sudah ade prejudis trhdp tomyam bersantan ni...

Sampai la pada satu hari tu, aku makan tomyam bersantan yang sedap. Sejak itu hilang prejudis aku...

Ha ha ha ... aper la aku merepek ni...off topik lak...

p/s: Sebut bihun tom yam kan, aku teringat bihun tomyam segera mamee, sedap...teringin la plak! :p

hahah..ko sebut psl maggi..da lama gila aku xmkn. oo ko pernah gak try msk tomyam ltk santan yaa..aku xpernah plak try takut xmenjadi langsung xda sapa sentuh hehehe. Tulaa 1st aku rs mkn kat phuket..sodap..tp aku msh tetap xberminat nk mencuba lg. Mgkn nanti bila ada keberanian n terbuka hati trylaa kot (bole gitu plak)

Blog Widget by LinkWithin